Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Faktor Pelajar Luar Bandar Lemah Dalam Bahasa Inggeris

Akan tetapi pencapaian mata pelajaran bahasa Inggeris masih kurang memuaskan. Para pelajar ini kebanyakannya tidak menghadiri tuisyen bahasa Inggeris 747 manakala tahap penguasaan bahasa Inggeris responden adalah seperti berikut.


Educatum Journal Of Social Science Vol 3 2017 Pages 1 50 Flip Pdf Download Fliphtml5

Pelajar luar bandar kurang terdedah dengan penggunaan bahasa Inggeris.

Faktor pelajar luar bandar lemah dalam bahasa inggeris. Menurut pendapat Puan Milazita Md Zin seorang guru bahasa Inggeris dari Pahang melalui pengalamannya mengajar bahasa Inggeris beliau berpendapat punca pelajar lemah bahasa Inggeris adalah disebabkan latar belakang sosial pelajar itu. Faktor demografi bukan penentu segala-galanya saya hanya belajar di sekolah kampung namun atas usaha dengan lima rakan lain bertutur dalam bahasa Inggeris kami berjaya melangkah ke sekolah di bandar. Pelajar kurang berminat untuk belajar Bahasa Inggeris.

Guru tidak dapat memberi penekanan kepada pelajar tentang pentingnya Bahasa Inggeris. Kajian Kes di Universiti Malaysia Pahang Munira Abdul Razak 1 Hasnah Hussiin 2 Nor Ashikin Abdul Aziz 2 Noor Raha Mohd. Kajian ini mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi tahap penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar tahap diploma dan.

Malahan terdapat banyak kritikan dari kalangan masyarakat tempatan mahupun luar negara bahawa pelajar Malaysia lemah dalam penguasaan bahasa Inggeris. Program School Heroes menjadi pendekatan baharu untuk membantu murid luar bandar menguasai bahasa Inggeris. Pelajar luar bandar dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Matematik yang diajarkan menggunakan bahasa Inggeris.

Ini dapat dibuktikan melalui hasil kajian yang dibuat oleh penyelidik di mana mendapati bahawa nilai min bagi semua persoalan kajian adalah pada tahap yang sederhana dalam penggunaan Bahasa Inggeris. Masalah-masalah yang dikaji difokuskan terhadap beberapa faktor berikut iaitu faktor bahasa pengantar bahasa Inggeris faktor pengajaran guru dalam bahasa Inggeris faktor tahap penguasaan bahasa. Diberikan tumpuan yang lebih terutamanya di sekolah-sekolah luar bandar.

Munira Abdul Razak and Hasnah Hussiin and Nor Ashikin Abdul Aziz and Noor Raha Mohd Radzuan 2009 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penguasaan Bahasa Inggeris di Kalangan Pelajar Melayu dan Bukan Melayu. Makalah ini bertujuan untuk melihat tahap literasi penulisan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar-pelajar di luar bandar di Malaysia. Walaupun aliran ini diwujudkan kembali dengan segera negara sudah ketinggalan satu generasi yang mahir di dalam bahasa tersebut ujar Vijayaratnam.

Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan Seminar Guru Bahasa Inggeris Pulau Pinang PELTS. Untuk mengumpul data satu ujian penulisan telah diberikan kepada pelajar Tingkatan Dua di ketiga-tiga buah sekolah. Sangat baik 31 Baik 102 sederhana 602 Lemah 214 dan Sangat lemah 51.

Justeru itu Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata penguasaan Matematik dan Bahasa Inggeris semenjak dari peringkat sekolah adalah penting terutamanya kepada para pelajar yang berada di luar bandar. Pelajar luar bandar takut belajar bahasa Inggeris ibarat belajar bahasa Jerman Bukan sekadar literasi Bahasa Inggeris beliau juga mendedahkan ramai pelajar yang ditemuinya di lapangan masih belum benar-benar menguasai literasi Bahasa Melayu. Satu kajian telah dijalankan di tiga buah sekolah menengah di daerah Kulai Johor.

Pelajar tidak memberi tumpuan dengan baik di dalam kelas. Tahap penguasaan pelajar dalam Bahasa Inggeris juga penting kerana mereka bakal peneraju ekonomi negara. Oleh itu penguasaan bahasa Inggeris amat penting bagi para pelajar pada masa kini.

Jika diteliti dengan lebih mendalampunca kelemahan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar ialahguru tidak kreatif dalam pengajaranSeharusnyapada zaman moden iniguru guru bahasa Inggeris mestilah lebih kreatif merangka pembelajaran dengan bahan multimediahal ini demikan akan dapat membina pengajaran dan pembelajaran yang lebih menarik minat para pelajar untuk lebih fokus dalam subjek bahasa InggerisPara pelajar. Kajian Kes di Universiti Malaysia Pahang. Apatah lagi segala syarat kemasukan ke Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta IPTAIPTS mengenakan segala syarat yang amat ketat kerana.

10 graduan muda AS ditempat di beberapa sekolah menengah terpilih menerusi program ETA Fullbright. Sekarang bukan saja pelajar luar bandar sukar menguasai bahasa Inggeris malah di peringkat institusi pengajian tinggi mereka masih tergagap-gagap untuk bertutur dalam bahasa itu. Secara umumnya dalam karangan ini dihuraikan punca pelajar Melayu lemah dalam penguasaan bahasa Inggeris dan beberapa langkah mengatasinya.

Keupayaan untuk bertutur dan menguasai bahasa Inggeris di beberapa sekolah menengah di Sarawak khasnya di kawasan luar bandar akan terus dimantapkan menerusi Program Bantuan Pengajaran Bahasa Inggeris ETA Fullbright. Sejak sekolah aliran Inggeris dihentikan di pertengahan tahun 70an mutu Bahasa Inggeris di negara kita telah merosot dengan teruknya. Mentaliti pelajar yang menganggap Bahasa Inggeris sebagai Bahasa penjajah.

Tambahnya antara kelemahan pelajar sekolah luar bandar ialah kurang pertuturan dan bahan bacaan dalam Bahasa Inggeris. KESIMPULAN Secara keseluruhannya faktor-faktor penggunaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar semester akhir di Politeknik Kota Bharu adalah pada tahap yang sederhana. Pernyataan Masalah Fenomena kelemahan penguasaan bahasa Inggeris dikalangan pelajar pada hari ini berada di tahap yang membimbangkan.

Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penguasaan Bahasa lnggeris di kalangan Pelajar Melayu dan Bukan Melayu. Beliau menambah bahawa pengujudan semula aliran Bahasa Inggeris memerlukan usaha yang keras tetapi masih ramai guru-guru dari era pendidikan Bahasa Inggeris. Suasana pasaran pekerjaan yang semakin kompetitif seharusnya mendorong para pelajar mempersiapkan diri dengan kemahiran bagi memenuhi keperluan industri.

Penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar amat penting namun seringkali kita mendapati pelajar Melayu menghadapi masalah dalam penguasaan mata pelajaran tersebut sebagai bahasa kedua mereka. Jurnal UMP Sains Sosial dan Pengurusan Teknologi 1 1.


Pdf Masalah Pembelajaran Matematik Dalam Bahasa Inggeris Di Kalangan Pelajar Tingkatan 2 Luar Bandar Irdina Farzana Ahmad Shazli Academia Edu


Punca Dan Cara Mengatasi Masalah Pengajaran Bahasa Inggeris Di Sekolah


Pdf Kertas Cadangan Untuk Memperkasakan Penggunaan Bahasa Inggeris Di Kawasan Luar Bandar Firdaus Irwan Academia Edu


Pdf Kekangan Rakyat Malaysia Berkomunikasi Dalam Bahasa Inggeris Awe Goneng Academia Edu


Pdf Masalah Pembelajaran Matematik Dalam Bahasa Inggeris Di Kalangan Pelajar Tingkatan 2 Luar Bandar


Pdf Literasi Penulisan Bahasa Inggeris Dalam Kalangan Pelajar Luar Bandar Implikasi Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Nadzrah Bakar Academia Edu


Jawapan Untuk Sekolah Dan Masyarat Kps 4043


Pdf Skema Bm Trial Penggal 1 Stpm 2014 Pahang Mijaa Mohd Academia Edu


Literasi Penulisan Bahasa Inggeris Dalam Kalangan Pelajarluar Bandar Implikasi Terhadap Pengajaran Danpembelajaran


Bab 5 Ringkasan Implikasi Dan Kesimpulan Dspace Um


Posting Komentar untuk "Faktor Pelajar Luar Bandar Lemah Dalam Bahasa Inggeris"